EDUCAÇÃO EM GERONTOLOGIA | Publicações
2010
Gonçalves, D. C., Guedes J., Fonseca A. M., Pinto, F. C., Martín, I., Byrne, G. J., & Pachana, N. A. (2011). Attitudes, knowledge, and interest: Preparing university students to work in an aging world. International Psychogeriatrics, 23(2), 315–321.
Abstract. The underlying goals of the present study were (i) to assess knowledge of and attitudes towards aging in a sample of Portuguese undergraduate students undertaking various degrees in health and welfare subjects, and (ii) to analyze the extent to which knowledge, attitudes and other factors were associated with interest in working with older adults. METHODS: The study was cross-sectional in design. The sample comprised 460 Portuguese undergraduate students enrolled in degrees in nursing, social work, and psychology. They were asked to complete questionnaires and quizzes, which were analyzed using contingency tables and one way analysis of variance for inter-group comparison, and then subjected to multivariate logistic regression analysis. RESULTS: Significant differences emerged between groups on knowledge, attitudes towards aging and interest in working with older adults, with both nursing and social work students displaying more positive attitudes, knowledge, and interest in working with older adults, when compared with psychology students. A regression analysis indicated that attitudes, knowledge, and previous formal contact were significant predictors of interest. CONCLUSION: Interest in working with older adults was significantly related to positive attitudes, more knowledge and formal previous contact. Positive attitudes towards older adults can be promoted through interaction with faculty members and experts, knowledge acquisition about normative changes with age, and contact with healthy and impaired older adults
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Barros, R., Martín, I., & Cabral-Pinto F. (2010). Investigação e prática em Psicologia Positiva. Psicologia: Ciência e Profissão, 30(2), 151-158.
Resumo. Volvida uma década desde a emergência da Psicologia positiva, o presente artigo constitui uma reflexão e síntese desse movimento em expansão. Focámo-nos no seu objecto de estudo e nos aspectos metodológicos que têm caracterizado as investigações nesse domínio, sublinhando tanto as limitações encontradas como as potencialidades e as inovações bem-sucedidas. Procedemos à análise da aplicação prática da Psicologia positiva em múltiplos domínios de intervenção. Situando a Psicologia positiva no cenário científico mundial através da identificação de alguns grupos de trabalho em actividade, reflectimos sobre aspectos que projectam um possível futuro para esse movimento, pautado pela integração de complexidade.
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2009
Fonseca, A., Gonçalves, D., & Martín, I. (2009). Changing attitudes towards ageing and the aged amongst psychology students. European Journal of Education 44(3), 455-466.
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2008
Gonçalves D., Fonseca A., Guedes J., Azevedo M. J. & Martín I. (2008). A adesão de alunos universitários a carreiras profissionais do âmbito do envelhecimento. Psicologia, Educação e Cultura, 7(1), 113-126.
Resumo. Constitui¬se como uma realidade a falta de predisposição para o desenvolvimento de carreiras profissionais junto da população idosa nos estudantes universitários. Esta pode estar associada com preconceitos sobre as carreiras profissionais, assentes na ausência de desafios, oportunidades de aprendizagem ou valorização pessoal. É feita uma revisão de li¬teratura sobre os principais estudos nesta área. São examinadas algumas variáveis que po¬dem estar implicadas no interesse em desenvolver carreiras profissionais com pessoas ido¬sas (género, contacto prévio com pessoas idosas e área de formação do aluno). São discutidas as implicações para a prática educativa universitária, defendendo a inserção de mais conteúdos sobre o envelhecimento nos programas curriculares e de promoção de oportunidades de contacto directo e supervisionado com pessoas idosas.
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